Rubric »Oekonux« |
Projekt Oekonux: Willkommen zur 3. Oekonux-Konferenz (Panel / May, 20th / 15:00 / Track B / Room 3D / german) |
Abstract: Begrüßung und Organisatorisches |
Projekt Oekonux: Freie Software und Freie Gesellschaft: Einführung in die Oekonux-Debatte (Presentation / May, 21st / 10:00 / Track B / Room 3D / german) |
Abstract: Auf verschiedenen Vortragsunterlagen entstand die »Oekonux Einführungskladde ohne Nutzungsexklusion« - kurz: OEkoNux. Diese Kladde - ein Foliensatz - ist auch die Grundlage unseres gemeinsamen Vortrages zur Einführung in die wichtigsten Elemente der Oekonux-Diskussion. Wer Oekonux noch nicht kennt, sollte das nicht versäumen! |
Raoul Victor: Marxism and free-software (Presentation / May, 21st / 12:00 / Track B / Room 3D / english) |
Abstract: The presentation would deal with mainly three questions:
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Projekt Oekonux: Relationship between german and international part of Oekonux (Workshop / May, 21st / 15:00 / Track B / Room 3D / english) |
Abstract: Offene Diskussion über die Beziehung zwischen dem deutschen und internationalen Teil von Oekonux Open debate about the relationship between the german and international part of Oekonux |
Till Mossakowski: Demokratisches Wirtschaften (Workshop / May, 21st / 15:00 / Track C / Room 3F / german) |
Abstract: In diesem Workshop soll es um theoretische Grundlagen einer Ökonomie ohne Tausch, Geld und Ware gehen. Bisherige Ökonomien waren immer von der Naturwüchsigkeit des Kampf des »survival of the fittest« geprägt; im Kapitalismus wird daraus ein Konkurrenzkrieg. Mit der Entwicklung der Maschine und vollautomatischer Produktion kann nun die notwendige menschliche Arbeit drastisch reduziert werden. Die Möglichkeit, existenzielle Fragen zu beantworten und den Konkurrenzkampf zu überwinden, erscheint am Horizont. Andererseits droht mit PC und Internet aber auch der Verlust der Sinnlichkeit im Virtuellen, eine Gefahr auch für die freie Software-Bewegung und Oekonux. In der Maschine liegt zudem ein Potential von unmenschlicher Destruktivkraft, und zwar nicht nur in plumper Dinosaurier-Technologie wie Atomkraftwerken: heute rückt die Maschine den Menschen auf immer feinere und subtilere Weise auf die Pelle (Chipkarten, elektronische Fußfessel, Medienmanipulation, ...). Sowohl Natur als auch Maschine haben also einen Doppelcharakter; die Aufgabe liegt in ihrer Humanisierung. Könnte ein sinnvolles Verhältnis der Menschen zu Natur & Maschine darin bestehen, diese als Motoren der Ökonomie so einzusetzen, dass die Menschen nicht mehr Motor-Schmiermittel sind, sondern die intelligente Feinsteuerung übernehmen? Nach einer geschichtsphilosophischen Herleitung sollen einige Grundpfeiler einer solidarischen, gebrauchswert-orientieren Ökonomie im Zeitalter der Vollautomation vorgestellt und auch auf die Wechselwirkung mit der Praxis (u.a. in Umsonstläden und in der Bremer Commune) eingegangen werden. Außerdem soll natürlich genügend Raum zur Diskussion sein.
This workshop is about theoretical foundations of an economy without swap, money, and commodities. Up to now, economies have been dominated by the earthy struggle of the "survival of the fittest"; within capitalism, this becomes a war of competition. But through fully-automated production, the necessary human work can be reduced to a minimum. The possibility to answer existential questions and to supersede competition rises at the horizon. On the other hand, PC and internet bear the possibility of losing sensuality while vanishing in the virtual - also Oekonux and the free software movement face this danger. Furthermore, the machine bears a potential of inhuman destructive force, not only with dinosaur technology like nuclear power stations: today, the machine approaches human beings in a finer and subtler way than before (chip cards, electronic foot chains, manipulation through mass media,...). Both nature and machine have a twofold character; the challenge is to make them human. Could a sensible relation of human beings to nature & machine be as follows: the latter are motors of economy, and human beings are no longer lubricant of these motors, but take over fine grained control? This workshop will present a historical philosophy and some foundations of a solidarity-based, value-in-use oriented economy in the era of full automation. Its relation to practice, e.g. in for-nothing shops and in the Bremer Commune will also be a topic. Of course, there will be plenty of room for discussion as well. |
Projekt Oekonux: Get-Together: Meeting at friday evening (Free / May, 21st / 20:00 / Track B / / german) |
Abstract: Having a nice meeting after friday conference day. |
Stefan Merten, Christoph Spehr: Organisation - Herrschaft - Anarchismus (Panel / May, 22nd / 10:00 / Track C / Room 3F / german) |
Abstract:Stefan Merten: "Was haben uns die Römer schon gebracht...". Zum Nutzen von OrganisationHerrschaftAnarchismusThe debate about OrganisationHerrschaftAnarchismus (OHA) in Free Projects runs for quite some time now in Project Oekonux. On the one hand this contribution tries to take up this debate while on the other hand tries to give some new impulses. In this context the contribution will shed some light on the concepts of organization, rules, domination, and anarchism and tries to approach this complex question in a relaxed, analytical way. In particular it should become clear, where from the perspective of the contributor there are chances and risks in this area. Die Debatte um OrganisationHerrschaftAnarchismus (OHA) in Freien Projekten dauert im Projekt Oekonux schon seit geraumer Zeit an. Dieser Beitrag versucht einerseits die Debatte aufzugreifen und andererseits ihr neue Impulse zu geben. Er wird die Begriffe Organisation, Regeln, Herrschaft und Anarchismus in diesem Kontext beleuchten und versucht in einer entspannten, analytischen Haltung an die komplexe Frage heran zu gehen. Insbesondere soll verdeutlicht werden, wo aus Sicht des Beitragenden Chancen und Risiken in diesem Bereich liegen. Christoph Spehr: ODA, free cooperation & network structuresThe issue of dominance structures within our own networks has been at several times heavily discussed on the oekonux-list. There was the discussion around the theory of free cooperation vs. the perspective on »Selbstentfaltung«; there was the discussion on »Computers as man-machines« raised by the study of Francis Hunger; there was the discussion on »Herrschaft« (dominance) in general and if or if not it existed within free software projects or the oekonux list itself, that led to the combined strain of »organisation, dominance and anarchy« (ODA); and every now and then there were critical remarks about patriarchy and gender issues raised on the list. My proposal is to bring these issues together in a workshop at the 3. conference. I would not like to design the workshop from the start as a pro-and-contra-panel, because I still feel that some arguments need a little space and time to be understood, and should not to quickly be drawn into the more sketchy form of confrontative discussion. I would like to show a short video we're producing at the moment for the Buffalo conference called »On rules and monsters. Free cooperation - an introduction« as a presentation, because it's easier to understand and also more funny than just telling (the video works with scenes from 50ies SciFi-movies, commented). But we could also seperate the screening of the video from the workshop, so that I only would take up some aspects from it when the workshop takes place. |
Projekt Oekonux: Get-Together: Meeting at saturday evening (Free / May, 22nd / 19:00 / Track B / / german) |
Abstract: Having a nice meeting after saturday conference day. |
Projekt Oekonux: Abschluss-Plenum (Free / May, 23rd / 12:00 / Track B / Room 3D / german) |
Abstract: Das Abschluss-Plenum der 3. Oekonux-Konferenz. |
Rubric »Politics« |
Andrius Kulikauskas: Social Infrastructure for Virtual Flash Mobs (Workshop / May, 20th / 16:00 / Track C / Room 3F / english) |
Abstract: The purpose of my workshop would be to present our laboratory's theoretical ideas and practical experience in organizing "virtual flash mobs" and the economic value that we see in them. I want to describe the social infrastructure that we have found crucial or helpful in organizing ourselves. Most importantly, I wish to invite and involve others at the conference, and adapt and extend this infrastructure so that we might effectively support each other's efforts. |
Lorenz Glatz, Franz Schandl: Kapitalismus. Wissen. Reichtum. (Workshop / May, 20th / 18:00 / Track A / Room 3B / german) |
Abstract:Lorenz Glatz: Anmerkungen zu "Kapitalismus. Wissen. Reichtum."
Franz Schandl: Notizen zu "positivem Reichtum" |
, Markus Trenker, : Freie Software in der öffentlichen Verwaltung (Workshop / May, 20th / 20:00 / Track C / Room 3F / german) |
Abstract: Die zunehmende Bedeutung der Informations- und Kommunikationstechnologien stellt öffentliche Verwaltungen vor neue Herausforderungen. Der Begriff E-government beschreibt eine Phase des verstärkten Einsatzes dieser Technologien zur Unterstützung der Interaktion zwischen Bürgern und Einrichtungen des politischen Systems. Entsprechende Initiativen zielen auf einen verbesserten Zugang zu Informationen und Intensivierung politischer Partizipation seitens der BürgerInnen, im Bereich der Verwaltungen stehen Aspekte wie Transparenz und Erhöhung der Legitimität staatlichen Handelns im Vordergrund. Der Begriff Freie Software impliziert besondere Freiheiten, wie die Offenlegung des Quellcodes, die freie Weitergabe, Veränderbarkeit und Weiterentwicklung der Software durch die BenutzerInnen. Im Gegensatz dazu ist proprietäre Software durch einen geschlossenen Quellcode gekennzeichnet, der nur für den Hersteller einsehbar ist und damit die Grundlage für Lizenzeinnahmen darstellt. Anwendungen auf Basis Freier Software bringen daher zahlreiche Vorteile mit sich: Unabhängigkeit von proprietären Softwareherstellern, höhere Stabilität, mehr Kreativität etc. Vor diesem Hintergrund wird Freie Software in der öffentlichen Verwaltung näher analysiert und die Ergebnisse sowohl aus einer betriebswirtschaftlichen als auch aus einer politökonomischen (volkswirtschaftlichen) Sichtweise vorgestellt. Abschließend sollen diese Fragestellungen und mögliche Konsequenzen für die Politik diskutiert werden. |
Angelika Gößler: Freie Software / Open Source aus der Sicht der Wirtschaft (Presentation / May, 21st / 12:00 / Track C / Room 3F / german) |
Abstract: Abstract |
Stephan Eissler: Eine liberale Kritik des so genannten "geistigen Eigentums" im digitalen Zeitalter: Standortbestimmung politischen und ökonomischen Denkens im digitalen Zeitalter (Presentation / May, 21st / 15:00 / Track A / Room 3B / german) |
Abstract: Derzeit lässt sich häufig beobachten, dass die gegensätzlichen Positionen in der Diskussion um das so genanntem "geistigen Eigentum"[1] in der öffentlichen Darstellung in die Schablonen herkömmlichen politischen Lagerdenkens gepresst werden: Demnach ist liberal und marktwirtschaftlich orientiert, wer sich in dieser Diskussion für den Schutz von so genanntem "geistigen Eigentum" ausspricht; links, systemkritisch und damit tendenziell revolutionär ist hingegen, wer gegen den Schutz von so genanntem "geistigen Eigentum" eintritt. Ob gewollt oder ungewollt wird den jeweiligen Positionen in der Debatte um das so genannte "geistige Eigentum" damit eine bestimmte Rolle in der öffentlichen Wahrnehmung zugeordnet:
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Hans-Gert Gräbe, Stefan Matteikat: Zukunft der Produktion (Panel / May, 22nd / 10:00 / Track B / Room 3D / german) |
Abstract:A short abstract in english:Many problems discussed so far in the Oekonux context arize from subtile contradictions between money and knowledge rules. Today we are faced with a clear shift towards the latter. In this slot we will discuss aspects of the society shaping force of knowledge and contrast them with the society shaping force of money. So, "may the force be with you." HGG Hans-Gert Gräbe: Von der Waren- zur Vorsorge-Gesellschaft. Information und Markt im 21. JahrhundertDie Bedeutung frei zugänglichen und verwendbaren Know-Hows für die individuelle Selbstentfaltung ist -- wenigstens in diesem Diskussionszusammenhang -- unbestritten und besonders intensiv am Beispiel Freier Software vielfach und facettenreich diskutiert worden. Wolf Göhring [www.ais.fraunhofer.de/~goehring, WG] macht, u.a. in seinem Beitrag "Mitten in einer Revolution? Zur gesellschaftlchen Bedeutung der IT als besonderer Produktionskraft", darauf aufmerksam, dass eine solche Freizügigkeit aber auch für die volle Entfaltung der gesellschaftlichen Potenzen moderner IuK-Technologien eine Grundvoraussetzung und damit gesellschaftskonstituierend ist. Technologisch sind wir an einer Stelle der Entwicklung angelangt, wo die "Vernetzung der Mühlen" (WG) auf der Tagesordnung steht. Damit verbunden ist die Möglichkeit des Übergangs von einer Warengesellschaft, in der "beim Austausch ... die Fakten geschaffen, ... die Ressourcen verbraucht, die Abfälle in der Welt sind" (WG) hin zu einer Vorsorgegesellschaft, in der verschiedene Interessen und Bedürfnisse bereits frühzeitig koordiniert und synchronisiert werden können, lange vor deren materieller Realisierung in Form von Produkten. Es handelt sich dabei um Prozesse, welche die ökonomische Realität heute bereits vielfältig beeinflussen und in Konzepten wie Consumer Relationship Management, Supply Chain Management, Web Services u.a. auch in der Theorie betrieblicher Informationssysteme reflektiert werden. Selbst in der bürgerlichen Ökonomie wird dieses Phänomen unter der Überschrift "Dienstleistungsgesellschaft" aspektweise thematisiert. All diese Erklärungsversuche mit ihren theoretischen und durchaus auch praktischen Konsequenzen werden der Komplexität der ablaufenden Prozesse aber nicht gerecht, wenn und so lange sie diese primär durch marktwirtschaftliche Mechanismen erfassen wollen und den widersprüchlichen Charakter einer solchen "Vernetzung ohne sich zu vernetzen" (WG) nicht thematisieren. Ich werde in meinem Vortrag weitere Aspekte einer solchen vernetzenden Infrastruktur darstellen und deren Konfliktlinien zu marktwirtschaftlichen Ansätzen aufzeigen. Ich werde verdeutlichen, wie sich dabei der Fokus der gesellschaftlichen Reproduktion zunehmend auf die Phase der Vorbereitung der Produktion verschiebt, während die Realisierung im Zeitalter flexibler Produktionssysteme und verschiedener Leasing- und Mietkonzepte eher marginal wird -- bzw. werden könnte, wenn nicht "der Markt" die Reproduktion einer solchen "produktiven Infrastruktur" zunehmend unterhöhlen würde. Stefan Matteikat: Das Internet der Dinge - Möglichkeiten der Überleitung der Ideen freier Software in die materielle ProduktionNach meiner Auffassung wird die bisher zu registrierende Umgestaltung und Standardisierung der Büroarbeiten ihre Fortsetzung finden sowohl in der unmittelbaren Produktion, als auch bei den Lieferketten. Im Gegensatz zur bisherigen hierarchischen Struktur von Produktion und Distribution wird horizontale Vernetzung bestimmend werden. Das "Internet der Dinge" bringt außerdem die Erfassung der qualitativen und quantitativen Beschaffenheit der geschaffenen Produkte mit sich, also des gesamtgesellschaftlichen stofflichen Reichtums. Die Frage ist also: was kann man mit dieser Möglichkeit anfangen? Beispiel: Betrachtet man in den Massenmedien Präsentation und Terminologie der Börsenberichte, findet man diese gleich neben dem Wetterbericht mit ähnlicher Betonung der Botschaft, da gibt es "Hochs" und "Tiefs" usw.; hierzu vergleiche Postone: "insoweit sich die Menschheit mit der Entwicklung des Kapitalismus selbst von ihrer überwältigenden Abhängigkeit von den Wechselfällen ihrer natürlichen Umwelt befreien konnten," (ok, da ist das Wetter vielleicht nicht das beste Beispiel; dient aber hier als Metapher für die 1. Natur) "tat sie dies durch die nicht-bewußte und unbeabsichtigte Schaffung einer quasi-natürlichen, durch Arbeit konstituierten Herrschaftsstruktur, einer Art >zweiten Natur<. Sie überwand die erste um den Preis der Konstituierung der Herrschaft dieser zweiten Natur." (Postone, "Zeit, Arbeit und gesellschaftliche Herrschaft", deutsche Ausgabe, S.573) Ließe sich, wenn überall ohnehin die Produktionsdaten in einheitlicher Form erfaßt werden, eine Art "Warenbericht" erstellen? Und wenn ja, wie könnte man diesen artgerecht präsentieren? Die Realisierung selbst dieser einfach erscheinenden Möglichkeit ist nur möglich, wenn diese Daten auch öffentlich gemacht werden. Bei diesem Gedanken stehen jedem Reklamationssachbearbeiter, Controller, Laborchef oder Systemadministrator die Haare zu Berge, denn er kollidiert zu offensichtlich mit unseren Begriffen von Betriebsinterna, Geschäftsgeheimnissen, Produkthaftung, Garantiebedingungen, kurz: mit der bestehenden Welt, der "zweiten Natur". Und hier komme ich endlich zur freien Software: diese konnte sich unter Ausnutzung der bestehenden Möglichkeiten unter Anderem deshalb etablieren, weil sich zeigt, daß die Ergebnisse ihrer Produktionsweise vielfach besser und effektiver sind, als herkömmliche Produkte. Es ist also keineswegs ausgeschlossen, daß eine Ausweitung dieser Denkweise auf die materielle Produktion zu ähnlichen Ergebnissen führt. Denkbar ist hier zum Beispiel die offene Produktnummer, die von vornherein aussagt, daß die ihr hinterlegten Daten für jeden abrufbar sind. Die Frage ist somit: führt die neue Produktionsweise "nicht-bewußt und unbeabsichtigt" zu einer Revision z.B. bestehender Rechtsbegriffe oder müssen diese erst angetastet werden, um eine neue Produktionsweise, die notwendig und möglich ist, etablieren zu können? Oder eben dezent unterminiert, nach dem Beispiel des Copyleft? |
Thomas Atzert, Benni Baermann: Immaterielle Arbeit (Workshop / May, 22nd / 14:00 / Track C / Room 3F / german) |
Abstract:Thomas Atzert: Co-operation of Minds. On Immaterial Labour»One man draws out the wire, another straightens it, a third cuts it, a fourth points it, a fifth grinds it at the top for receiving the head: to make the head requires two or three distinct operations to put it on, is a peculiar business, to whiten the pins another; it is even a trade by itself to put them into paper; and the important business of making a pin is, in this manner, divided into about eighteen distinct operations.« Certainly social wealth today is not produced the way Adam Smith described back in 1776, using the example of a pin factory. And the production process has even changed since the times of what is commonly called the golden age of Fordism, characterised by grand industries and standardised mass production, typical for at least the most part of the 20th century. Now we entered postmodern times and it is so-called immaterial labour – characterised by the fact that it involves operating symbols and affects – that is to be found in the centre of the production process. Some talk of a real transformation of the nature of the mode of production. To talk about immaterial labour does not mean, however, that we should get lost in describing single activities, focussing on sociological or technical details. The social transformations are accompanied by an increasingly global interweaving and interdependence of the use of communication, knowledge, language, and affects in the production process. At the same time work, i.e. the working day as well as the forms of employment, is becoming diffuse: all aspects of life and society are »put to work«, productivity pervades everything; at the same time competition is pushed to an extreme, and all of the guarantees of social welfare, that gave a certain amount of security until a few years ago, at least in Western Europe, are cut down. The workshop should give the opportunity to discuss immaterial labour as a critical concept: Is it possible to use this concept in order to recognise the transformations of th production process and to analyse contemporary forms of exploitation? What is the relation of knowledge and division of labour today? Does the cooperation of immaterial labour show the paths of social liberation (a liberation that – in contrast with conservative, liberal, and socialist ideologies of work - has to be a liberation of non-work)? Benni Bärmann: Die BrötchenfrageAbstract |
Enki Boehm: RepCash: Ein reputationsbasiertes Komplementärwährungssystem (Presentation / May, 23rd / 10:00 / Track B / Room 3D / german) |
Abstract: repcash ist ein modernes reputationsbasiertes komplementaerwaehrungssystem, vergleichbar mit klassischen tauschkreisen, aber basierend auf aktuellen erkenntnissen von social networks, spieltheorie, und reflexiv adaptiver dynamik. repcash taugt zur kompensation von programmierern oder jedweger erzeuger von information (musiker, maler, autoren, ...), und vielem mehr. ziel ist es ein vollkommen dezentralisiertes reputations/trust system fuer kompensation, und als anreiz fuer das erzeugen von gemeingut, zu entwerfen und deployen, welches nicht auf gutwillen basiert, dh. in dem die egoistisch agierendsten teilnehmer automatisch das meiste fuer die gemeinschaft beitragen. besonders interessiert mich dabei wie man ausgehend vom status quo, ein derartiges system moeglichst schnell oekonomisch attraktiv oder gar unabdingbar machen kann. |
Rubric »Projects« |
Georg Pleger, Roland Alton-Scheidl: Creative Commons Austria: Vorstellung der österreichischen Version (Project / May, 21st / 17:00 / Track C / Room 3F / german) |
Abstract: Für die Präsentation von Creative Commons Austria sind folgende Teile geplant: - Creative Commons Austria als Teil von Creative Commons International - Vorstellung des Entwurfes der österreichischen Version der Lizenzen von Creative Commons - Beispiele für die Anwendung von Creative Commons: Campus Radio, Campus TV, Stream on the fly - Creative Commons und Komplementärwährungen - Pläne zur weiteren Verbreitung For the presentation the following parts are planned: - Creative Commons as one part of Creative Commons International - presentation of the Austrian Draft for the Creative Commons Licenses - examples of applications of Creative Commons: Campus Radio, Campus TV, Stream on the fly - Creative Commons and complementary currencies - plans for the dissemination |
Rubric »Free Software« |
Stefan Meretz, Michaela Hipp: Management Freier Software-Projekte: Am Beispiel von union.cms (Presentation / May, 22nd / 17:00 / Track B / Room 3D / german) |
Abstract: [de] Im Oekonux-Diskurs wird häufig zwischen "Einfach" und "Doppelt" Freier Software unterschieden. Dabei bezieht sich die Eigenschaft des "Einfach Freien" auf das Produkt, während "Doppelt Freie Software" auch den Herstellprozess einschließt. Das gewerkschaftliche Software-Kooperationsprojekt "union.cms" ist nach dieser Unterscheidung der ersten Gruppe zuzuordnen. Konzepter-, Entwickler-, Designer-, Manager- und Innen werden für ihre Arbeit bezahlt - das Produkt soll nach den Vorgaben des Projektes jedoch im Sinne des Copyleft "frei" sein. Das lässt sich in den unterschiedlichen Bereichen mehr oder weniger gut umsetzen, die soziale Dynamik ist dabei höchst unterschiedlich. Wir wollen über unsere Erfahrungen im Projekt union.cms berichten, den Widersprüchen und Friktionen nachgehen und ein paar Verallgemeinerungen formulieren, die vielleicht anderen helfen können, ihre "einfach Freien" Softwareprojekte zu organisieren. [en] The oekonux discourse often distinguishes between "single" and "double" free software. The term "single free software" addresses the product, while "double free software" includes the process of production of the free software. Using this definition "union.cms", a cooperation project of some german unions, belongs to the first group of "single free software". Workers for concept, design, development, and management are paid for their job -- however, their products shall be "free" in the sense of copyleft. This idea can realized more or less well in different areas accompanied by highly different social dynamics. We want to present our experiences with the project union.cms. We try to follow contradictions and frictions leading us to some generalizations which may help others to organize their "single free" projects. |
Rubric »Transfer« |
Wolfgang Polatzek: Von der lokalen zur transformativen Ökonomie (Presentation / May, 20th / 18:00 / Track C / Room 3F / german) |
Abstract: In dem Referat sollen die Schritte beschrieben werden, die von der lokalen Ökonomie zur transformativen Ökonomie führen. Das Ziel ist es, mitten in der "normalen" Ökonomie einen "Lebensraum" für eine transformative Ökonomie zu schaffen. Diese transformative Ökonomie ist eine Ökonomie des Umbruchs, eine Ökonomie die auf dem Weg ist ohne Marktlogik die Bedürfnisse der Menschen zu befriedigen. Ausgehend von der schon jetzt praktizierten alternativen Ökonomie, sollen Wege beschrieben werden, die zu Netzwerken von selbstorganisierten, weitgehend weltmarktunabhängigen ökonomischen Betrieben und Projekten führt. Berücksichtigt werden in dem Referat ethische, soziale, politische und ökonomische Voraussetzungen und Randbedingungen, die erfüllt sein sollten, um das Ziel einer transformativen Ökonomie zu erreichen. Die organisatorischen Strukturen, sozialen Prozesse, technologischen Instrumente (Informationstechnologie) und ökonomischen Prinzipen dieser Netzwerke sollen erläutert werden. Bei den Vorschlägen zur Gestaltung der Prozesse der Selbstorganisationen wird auf die Erfahrungen der freien Softwarebewegung Bezug genommen. Das vorgestellte Konzept enthält auch die Option zur Überwindung des Tausches und des Geldes (auch des Regiogeldes) sowie die Allokation der produzierten Güter und Dienstleistungen durch soziale Prozesse. Den Abschluß des Referates bilden praktische Vorschläge zur Umsetzung des Konzeptes. |
Andreas Trawöger: Open Bandwidth: Or: the Human Right to access information! (Presentation / May, 20th / 18:00 / Track B / Room 3D / german) |
Abstract: FLOSS (Free Libre Open Source Software) has become a staggering success. Nowadays technology is a part of our life and we are quite used to new technologies becoming available on a daily basis. FLOSS is different. FLOSS is more than just another technology. FLOSS is about to change the way we think about our society and our economy. FLOSS is often portrayed as being anti capitalistic or against commercial use of FLOSS software. That isn't true. FLOSS is against "lock in" where a single company, person, political organisation or state government wants to determine what I can do with my money, personal time or information. Large companies like IBM, HP and Oracle are welcomed to participate in the community and give valuable contribution to the FLOSS community. Companies like Microsoft, Disney or the music industry are strongly opposed. Not because they are big companies, but for the fact that they use EULAs, Patents and Copyright law against their customers and users. The success of FLOSS is determined by the following factors:
Till now the limiting factor has been the number of programmers. With the rise of FLOSS the community is faced with another problem: "The ability to access FLOSS software". Linux Distributions have risen dramatically in size. A couple of years ago a Linux distribution like Slackware fitted on a bunch of disks (20-30). A small distribution nowadays has 3 CD Roms totalling to about 2 GB of data per version. Another trend are special purpose CDs like Knoppix that boot from CD and don't need any kind of installation. With this trend going to continue the limiting factor for the further development of FLOSS will be bandwidth. It will be more difficult to share information and accessing it. To solve these problems the FLOSS community has started projects like BitTorrent, and OpenSpectrums. BitTorrent is a typical FLOSS program allowing information and bandwidth being shared between thousands of computers. In this respect BitTorrent is similar to other P2P programs like Napster or eMule, but with a totally different purpose. The goal of Napster and eMule is to share relatively small files by sending files from one user to another. The purpose of BitTorrent is to share huge files like CD images by splitting them in small pieces between and up and downloading this pieces from every user in parallel. OpenSpectrum is a much more complicated and far reaching approach. The goal of OpenSpectrum is to virtually free the airwaves. OpenSpectrum is based on a technology called spread spectrum (A technology invented by the Austrian Actress / Inventor Hedy Lamarr) and ultra-wide band. With the current used technologies frequencies have become a valuable and limited resource. Nowadays frequencies aren't licensed (as it was the case for TV and radio) they are sold for high prices (as it was the case with GSM and UMTS). At the moment only a very narrow band of frequencies are availably for free use. Instead of using a single frequency like 900 or 1800 Mhz with high amplitude / power level like 2-3 Watt. Spread Spectrum uses a very broad frequency range with at a very low power level like 100mW. With technologies like the upcoming 802.16a standard it will be possible to transfer data with 74 Mbits over distances up to 50 kilometres. Technologies like this would make it possible to repeat the success of FLOSS software with bandwidth. If everybody is willing to share his Access Points and Bandwidth with others it would ultimately lead to free bandwidth for everybody. The goal of my presentation is to give a short introduction about these emerging technologies and the difficulty they are facing (both technically and politically) and discuss their social, economical and political impact. Another issue will be openness versus prevention of misuse and user authentication versus anonymity. It can't be the goal of FLOSS to build a system that prevents any kind of misuse (that would severely limit the freedom of FLOSS users). But a system that is open to everybody under every circumstance faces the risk of being flooded by porn and spammers. A solution could be chains of trusts similar to the approach used by PGP or low bandwidth anonymity services, providing enough bandwidth to send a text only Email or Newsgroup posting, but is too slow to send huge binaries or spam. |
Christian Wagner: Patentrecht statt Menschenrecht? Beispiel AIDS: Wie Patentschutz für Medikamente die Gesundheitsversorgung blockiert (Workshop / May, 21st / 12:00 / Track A / Room 3B / german) |
Abstract:Die SituationWeltweit leben über 40 Millionen Menschen mit HIV/AIDS, alleine im südlichen Afrika sind es schätzungsweise 28 Millionen. Doch die Medikamente, die den Infizierten helfen könnten, sind unbezahlbar. Sie stehen unter Patentschutz. Die Monopolstellung der Hersteller führt zu Therapiekosten von über 10.000 US$ pro Jahr. Das ist selbst in USA für viele PatientInnen zu teuer, in Afrika ist dieser Preis tödlich. Das steht in krassem Widerspruch zum Menschenrecht auf Gesundheit. Schon 1948 haben die Vereinten Nationen erklärt, dass alle Menschen das Recht auf Zugang zu allen Gesundheitsleistungen haben. Dieses Menschenrecht wird durch die Monopole der Pharmaindustrie verwehrt. In einigen Ländern wie Indien oder Brasilien existiert(e) ein Patentrecht, das derartige Monopole einschränkte und die Medikamentenversorgung deutlich verbessern konnte. Diese positiven Entwicklungen wurden in den letzten Jahren durch das TRIPS-Abkommen der Welthandelsorganisation (WTO) stark gebremst. Durch TRIPS wurde weltweit ein strenger Patentschutz für Arzneimittel eingeführt.Der Hintergrund: Öffentliche Forschung - private GewinneDie Pharmaindustrie macht mit ihren patentgeschützten Produkten enorme Profite. Mit z.T. über 18% Gewinn ist die Pharmaindustrie einer der gewinnträchtigsten Industriezweige. Doch die Hersteller betreiben selbst kaum Grundlagenforschung. Die meisten medizinisch wichtigen Produkte, so auch die AIDS-Medikamente, wurden mit öffentlichen Forschungsgeldern entwickelt. Die Pharmariesen geben für Werbung doppelt so viel Geld aus wie für die Erforschung neuer Wirkstoffe. Die eigene Forschung konzentriert sich auf lifestyle-Medikamente und Indikationen, mit denen sich gut verdienen lässt. Viele Krankheiten werden erst gar nicht beforscht, da sie hauptsächlich Menschen betreffen, die sich eh keine Medikamente leisten können (sog. vernachlässigte Krankheiten: Malaria, Tuberkulose u.a.).Die AlternativenEs ist eine neue Forschungsagenda nötig, die sich als open source Projekt versteht. Medikamente müssen das Resultat einer bedarfsorientierten öffentlichen Forschung sein. Die Ergebnisse müssen allen Menschen zu den Herstellungskosten zur Verfügung stehen. Exklusive Eigentumsrechte gibt es nicht, statt dessen ermöglicht der Wettbewerb unter verschiedenen Herstellern die günstigste Versorgung der Menschen.Der Workshop wird sich mit den wichtigsten Gegenthesen auseinander setzen: "Ohne Patentschutz keine Forschung" oder "öffentliche Forschung ist teuer und ineffektiv". Dazu werden verschiedene Beispiele für open source Forschung aus dem Bereich Biowissenschaften vorgestellt: das Human Genome Project, SNP Konsortium sowie die "Drugs for neglected disease initiative", welche die Forschung für sog. vernachlässigte Krankheiten fördert (siehe z.B. www.dndi.org). |
Gunter van Aken, Herbert Hrachovec: Free Science (Panel / May, 21st / 17:00 / Track B / Room 3D / english) |
Abstract:Gunter van Aken: Wikiresearch - free science, free writingWikipedia is a free encyclopedia that is being written collaboratively by voluntary contributors from all over the world. The site is a WikiWiki, meaning that anyone, including you, can edit any article except for a few protected pages. [1] Since 2001 over 230.000 English language articles have been written and over 300.000 articles in other languages. Wikipedia's parent organization is the Wikimedia Foundation Inc., a non-profit corporation organized under the laws of Florida, USA. The Mediawiki software is available under the GPL; all the articles are licensed under the GFDL. This makes sure the encyclopedia remains free. Anyone could start a mirror or a fork. The Mediawiki software is also used for several other collaborative projects with the goal to create free and open information. en.wiki.oekonux.org/Wikiresearch:_free_science,_free_writing Herbert Hrachovec: Die Open Archive InitiativeIn den letzten Jahren hat sich ein Standard-Protokoll zur Abfrage bibliographischer Metadaten aus digitalen Archiven durchgesetzt (OAI-PMH: Open Archive Initiative - Protocol for Metadata Harvesting). Dieser Standard ermöglicht den Aufbau globaler, virtueller Archive (service providers) auf der Grundlage der automatisierten Sammlung der Publikationsinformation von lokal betriebenen Depots (data provider). Diese technischen Entwicklungen unterstützen eine breite Bewegung zur Selbstarchivierung wissenschaftlicher Arbeiten zum Zweck der freien Verfügbarkeit bei gleichzeitiger sachgerechter bibliographischer Erfassung. Gegen die Tendenz großer Wissenschaftsverlage, die Arbeit an den Universitäten in proprietäre Formate zu fassen und kommerziell zu nutzen, versucht die OAI eine Infrastruktur aufzubauen, welche die traditionelle allgemeine Zugänglichkeit der Wissenschaftsproduktion in der digitalen Umgebung fortschreibt. In Wien ist ein OAI-kompatibles Depot für elektronisch archivierte Theorie eingerichtet. (http://sammelpunkt.philo.at) Der Workshop präsentiert die technischen und theoretischen Grundlagen der OAI und diskutiert Fragen der Implementierung und Perspektiven der Erweiterung. |
Graham Seaman, Christof Beaupoil: Free Hardware (Panel / May, 22nd / 10:00 / Track A / Room 3B / english) |
Abstract:Graham Seaman: Techonology and SocietyPhilosophers have interpreted technology. Some of them have even criticised it. But if the point is to change it, what changes should be made and how? Can the story of free software suggest how general changes in technology can be made? Or can critical theories of technology suggest which direction free software should take? Edward Cherlin: Schumacher`s Dream. Economics when people do matter (given by Graham Seaman)The Simputer, both as a communications device and through its use of GNU/Linux and other Free Software, enables a new model for sustainable global development. Instead of continuing dependence on charity and foreign aid, we can use low-cost computers and broadband wireless to enable sufficient economic growth in the village economies to pay for the initial installation and then buy more and ever more. This concept depends on integration between programs in community development, health, education, e-government, microfinance, training and jobs in village ICT, village entrepreneurship, rural cooperatives and so on, all enabled by greatly improved communication, access to information, and the ability of even the poorest person to write and publish on the Net. It also demands that the tens of thousands of separate local programs of NGOs and others be brought together, with the NGOs themselves using the new technologies to communicate and coordinate. Even more important than all of this is giving billions of people a voice in the conversation about their future. NGOs and aid programs are organized at present around limits, principally scarcity of money, people, and communications. But if villages can afford to help themselves, we have the opportunity to design programs so that they can be replicated to millions of villages and billions of people. And also inner cities, refugee camps, and other communities in great need, but now with great opportunity. Christof Beaupoil: Freie Hardware 2004 - Stand der Dinge - 2 FallstudienBasierend auf den Freie Hardware Thesen der 2. Konferenz und dem Werk THE CATHEDRAL & THE BAZZAR von Eric S. Raymond, welches die Erfolgsprinzipien der Freien Software analysiert, möchte ich an 2 Fallstudien zeigen, wie diese Prinzipien erfolgreich auf Hardwareprojekte übertragen werden können und daraus die kritischen Erfolgsfaktoren für weitere Freie Hardware Projekte ableiten. Grobe Struktur:
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Marion Hamm, J. Martin Pedersen: Indymedia (Panel / May, 22nd / 14:00 / Track B / Room 3D / english) |
Abstract:Marion Hamm: Indymedia - materiality of web-based communication networksTaking indymedia as a practical case-study, I would like to discuss some thoughts on the materiality of a web-based project and the potential of a Free Software mode of production to have an impact outside the web. I'm hoping for an informed debate/workshop and would like to feed back critique and encouragement to the indymedia channels. The Free Software Model has become a bit of a metaphor, an utopian promise, an answer to the question: "what is to be done" [1]. On the other hand, critiques are asking for evidence for the transmittability of the Free Software Project from the web into "real space", for products beyond software. Indymedia is amongst those projects which allow to trace the contamination of "meatspace" by webspace - and vice versa, to the extend that it becomes difficult to distinguish between both.[2] Indymedia certainly owes a lot to the free software community - the way to produce new code or fix bugs, the actual product -> software, and indirectly the way to self-facilitate email lists and and deal with public archives as well as the entire hotly debated open publishing idea. Beyond this, web-based communication/collaboration tools like irc, twiki and email lists, web-radio and video are beginning to shape a way to collaboratively produce content, projects and networks that could be interpreted as a qualitative rather than merely a quantitative leap. I'm experimenting with an understanding of Indymedia as one of these productive machines, a plattform that produces much more than words on the internet. Looking closely at the ways indymedia is using web-based tools and modes of production that emerged from the web, and comparing them with other collaborative, open projects, I am adressing these questions:
[1] Matteo Pasquinelli: Radical machines against the techno-empire. From utopia to network. Internet: www.rekombinant.org/article.php?sid=2264
J. Martin Pedersen: Free Software Movement and Indymedia. A Tool for Culture BuildingThe presentation begins with an old story about the emergence of Space Between Words and the origins of silent reading. There used to be no such as thing as space between words, capital letters and grammar and reading was mainly an oral performance. By giving an account of an ICT revolution that took place over several hundred years and over a thousand years ago new light might be shed upon the significance of Free Software in particular and the relation between social and technological development in human societies generally. The story leads to a comparison between the Free Software movement and the Indymedia network in terms of the challenges that they share. There is no conclusion: the struggle continues.... |
Marcin Jakubowski: Open Source Economics: Normalization of Best Practice to Address Pressing World Issues (Presentation / May, 22nd / 17:00 / Track A / Room 3B / english) |
Abstract: I intend to write a 5-10 page paper elucidating how economics can transform via the open source development method. I will discuss the modified definition of Open Source as it relates to economics, talk about properties of such a system, and will refer to a project that I am starting Locally, OpenHouse, as a practical example of the concepts that I am exploring. |
Claus Müller: Open-Craft (Presentation / May, 23rd / 10:00 / Track C / Room 3F / german) |
Abstract: Open Craft.org ist ein Online-Projekt in dem ich versuche unter Handwerkern die Möglichkeiten von Open-Source und frei geteiltem Wissen zu aufzuzeigen und zu pflegen. Es besteht bisher aus verschieden Teilen, die sind:
Open Craft.org is an online-project in which I try to point out and maintain the possibilities of open-source and free shared knowledge among craftsmen. It consists of different parts, which are:
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George Dafermos: free/open source software community and counter-globalisation movement (Presentation / May, 23rd / 10:00 / Track A / Room 3B / english) |
Abstract: The main thesis and argument of the paper is clearly presented, and one can easily follow my train of thought. Most of the anti-globalisation fury is aimed at corporate entities, and in my opinion, the organisation/development model of free software projects, and the way the projects interface with commercial entities unveils a bew face of co-operation which is immanent to labour, and represents a fresh antitode to the suffocating blanket of pessimism. In more detail, the F/OSS community counters the global pessimists on four grounds: Firstly, marketing within the community and marketing of F/OSS technologies is not coercive or corporate-engineered in any sense, instead it is of "the markets are conversations kind". Secondly, community formation, cohesion, identity and norms are of paramount importance for F/OSS development models to be fruitful and sustainable. And even though software is at the forefront of global capitalism, it hasn't altered or diminished the significance of community ethics or community development. Thirdly, as far as companies whose business and revenue model is based on F/OSS are concerned, industrial fragmentation and consolidation are avoided as a result of intra-industry sharing of information in the form of obligatory exchange of product specifications (source code)and indeed the political processes of the community dictate corporate behaviour and precede firm strategy. The proposed presentation will focus on answering how the F/OSS community and development models counter the thesis of global pessimists and exemplify an evolving, yet truly democratic and socially-conscious, model of globalisation based on community involvement, global co-ordination and local responsiveness, proliferating forums for democratic public discourse and community action, and partnership models between developer-user communities and commercial companies with the latter 'succumbing' to the demands of the former. |
Rubric »Science« |
Manfred Füllsack: Specialized knowledge production and (the limits of) its remuneration: Basic Income as an alternative? (Presentation / May, 20th / 16:00 / Track A / Room 3B / german) |
Abstract: The presentation will try to assess the potential of a Basic Income to solve or at least to alleviate a fundamental problem commonly met in the context of “specialized knowledge production”: the problem of its remuneration, or in other words, the problem that not every kind of specialized knowledge by itself is able to generate sufficient revenues to enable those who produce, process or distribute it to live on. Based not on “ethical” conceptions of the one or the other type, but on a general theory of differentiation the presentation will 1.) try to show that the detachment of the terms of knowledge production and the terms of its remuneration as it would be incited by a Basic Income is nothing essentially new in history. And 2.) it will give an overview about the current social, economical and political discussions, problems and prospects for the introduction of a Basic Income. |
Wolfgang Pircher: Die elektronische Gabe (Presentation / May, 20th / 16:00 / Track B / Room 3D / german) |
Abstract: Joseph Schumpeter hat uns schon zu Anfang des 20. Jahrhunderts darüber belehrt, dass das Geschenk keine ökonomische Kategorie sei. Für die ökonomische Theorie komme allein der Tausch in Betracht. Die ökonomische Theorie ist auf den Tausch zentriert, weil nur von ihm aus eine Erklärung der Preise möglich ist. Diese ist ein zentrales Anliegen der theoretischen Ökonomie, das sie mit allen auf dem Markt auftretenden Agenten teilt. Der monetäre Tausch ermöglicht eine Kalkülisierung, d.h. Rechenbarkeit der verschiedenen möglichen Handlungsweisen und damit deren Optimierung. Anthropologen haben ebenfalls Anfang des 20. Jahrhunderts die in vielen Ethnien verbreitete Gewohnheit des Gabentausches entdeckt und beschrieben. Dieser Gabentausch besteht in der Regel neben den alltäglichen Formen des Tausches von Gebrauchsgütern und ist von dieser Sphäre strikt getrennt. Marcel Mauss, dem wir den bahnbrechenden "Essais sur le don" (1925) verdanken, hat versucht vom ethnologischen Material einen Brückenschlag sowohl zur europäischen Frühgeschichte wie schließlich sogar zur zeitgenössischen Situation zustande zu bringen, dergestalt, dass die reichen Bürger Großzügigkeit gegenüber dem gemeinen Wohl zeigen sollten. Dergleichen ist in der griechischen und römischen Antike unter dem Titel des "Euergetismus" bekannt. Neuerdings hat die Beschäftigung mit dem Problem der Gabe wieder erhöhtes anthropologisches und philosophisches Interesse gefunden, zumal der neoliberale Zug der westlichen Gesellschaften wieder auf das psychosoziale Geleise des Scrooge aus Dickens A Christmas Carol - vor der Bekehrung - einzuschwenken scheint. Jacques Derrida hat unter dem Titel "Falschgeld" eine avancierte und viel diskutierte Theorie der Gabe ("wenn sie denn möglich ist") nicht ohne politische Hintergedanken vorgelegt. Das Referat sollte nun versuchen, diese divergierenden Ansätze unter dem Gesichtspunkt des Konferenzthemas zusammenzubringen. |
Sheen S. Levine, Michael Zaiser: Self-Organization (Panel / May, 21st / 17:00 / Track A / Room 3B / english) |
Abstract:Sheen S. Levine: Linux, Napster, and Sobig: A Framework for Understanding Open Collective InnovationThe actions of collectives who primarily meet on-line have recently captured the attention of the media, general public, business executives, and academics. File-sharing, open-source, and computer viruses are all carried out by loosely bounded collectives, rather than by firms or other formal organizations. These collectives operate in concert to accomplish innovation goals that may have great economic significance. Despite their importance, empirical work is scarce, and theoretical work has taken either the self-interest or the communal view to explain contributions. We point out the logical deficiencies and continue empirically through original data on a collective devoted to the sharing of digital music, which does not fit neatly in either explanation. To account for the survival and effectiveness of these collectives, we offer a four legged framework that draws on research in economic sociology and behavioral economics. We argue that the survival of cooperation despite known free riding has to do with the nature of the exchanged good economic goods that are non-rival are more likely to be exchanged in an open system, and the (non) identifiability of (defectors) beneficiaries encourages cooperative behavior and discourages costly punishments. Further, we argue that the efficiency in production is achieved through the mode of exchange generalized exchange is more conducive to innovative work than direct exchange, and by institutional mechanisms allow these collectives to enjoy some of the benefits of formal organizations, while preserving their unique advantages. The suggested framework fits more phenomenon than previous explanations and can easily produce refutable propositions. Michael Zaiser: Self-organized networks in science - Science of self-organized networksRecently scientists (mainly statistical physicists, but also from other communities) have become interested in the self-organized formation of social and cybernetic networks. Self-organized meaning: there is no master plan of the network and its operation, but links evolve through the capacity of the network itself to act as a information carrier. Thinking of software production - a person is known in the community (word is spread that he is an expert on this or that problem), so someone with a related problem is likely to ask that person and thereby establish a collaborative link. A condition for the formation of self-organized networks (of which the Internet/WWW has served as a kind of paradigm) is the possibility to establish communicative links irrespective of geographical vicinity. These networks tend to develop complex, self-similar connectivity patterns which lead to a remarkable communication efficiency, resiliency against attack and stability against fluctuations in membership. Recently also the formation of hierarchies in such networks in view of access and distribution of information and in view of decisionmaking has come into the focus of interest. The scientific community investigating self-organized networks is in itself an example of such a network. The formation of this network has been greatly aided by the acceleration of non-proprietary information circulation through electronic archives (in the case of self-organized networks, mainly through the cond-mat archive www.arXiv.org/cond-mat). Remarkably, other communities (e.g. in the the engineering sciences), which rely much more heavily on concepts of intellectual property, exhibit a different structure due to the prevalence of 'territorial' obstacles to information exchange and collaboration. The proposal is to give a non-mathematical introduction into scientists views of self-organized networks and to discuss the operation of scientific communities as an example. |
Yuwei Lin, Aputsiaq Janussen: Hackers (Panel / May, 22nd / 14:00 / Track A / Room 3B / english) |
Abstract:Yuwei Lin: Epistemologically Multiple Actor-Centred System - or: EMACS at work!The paper begins with the story of EMACS (short for Editing MACroS), an editor programme originally written for TECO (Text Editor and Corrector) language and PDP-10 machines in the MIT AI Lab by Richard Stallman, from which various more sophisticated versions have been developed. I analyse how the innovation of EMACS took place over time as a socio-technical process. The EMACS story serves to illustrate how the innovation process in the FLOSS (Free/Libre Open Source Software) community occurred, but one that is then adopted and deployed in other social contexts, including the commercial sector. The analysis of EMACS is especially useful since it spans the period that saw the origins of the free software movement and the subsequent development of a broader FLOSS social world. I will talk about how a variety of EMACSen (a plural form of EMACS) (e.g. GNU Emacs, XEmacs, MulticsEmacs etc.) is created, developed and employed/deployed in mundane programming within an actor-centred network. Actors from different backgrounds contribute multiple ways of knowing, understanding and resolving problems that arise in the innovation process. A socio-technical perspective is employed to analyse how EMACSen are shaped by diverse actors, and at the same time also shape these actors and their practices. To widen the scope of the paper in terms of its implication in a wider societal dimension, anchored in sociology of intellectual/knowledge, this paper also contributes to our understanding of the formation of knowledge in the Internet era, where information and knowledge flow fluidly and rapidly. The EMACS case denotes various key factors of forming cosmopolitan knowledge: how actors network together (e.g. shared interests), how they interact with one another (e.g. problem-solving process), and how local epistemologies and tacit knowledge being translated into cosmopolitan expertise in an in/tangible form (e.g. materiality of software). I believe this empirical enquiry will provide us with a means of retaining the holistic and meaningful characteristics of real-life events. Methodologically speaking, the contextual thickness makes a case study appropriate for "how" and "why" research questions because answering these questions deals with operational links needing to be traced over time. The detailed investigation of FLOSS phenomenon with attention to its context by using multiple sources of evidence and various methods of data collection will help to examine the innovation process by which new FLOSS technologies are created, arguing that this is ongoing and involves diverse groups who give the technology different meanings. www-users.york.ac.uk/~yl107/BB030204.html Aputsiaq Janussen: Adding Rationality to Himanen`s Hacker EthicThe concepts of "Free Software" and "Hacker Ethic" were termed in the mid 1980's by respectively arch-hacker Richard M. Stallman and journalist Steven Levy. Free Software and hacker ethics hasn't drawn much academically attention in the past millennium. However, since Finnish philosopher Pekka Himanen sociological-hackerish study into these concepts - and related thoughts - we are now able to relate them to both ancient and contemporary academic debate. Himanen's "The Hacker Ethic and the Spirit of the Information Age" (2001) imitates the title, themes and cleverness of Max Weber's "Die protestantische Ethic und der Geist des Kapitalismus". Himanen succeeds to a large degree to establish the "Hacker Ethic" as a serious challenge to contemporary Western societies goals and values. Himanen's account is worth taking serious - and worth improving upon. Studying Himanen's work (2001) and doing philosophical investigations of the concept "Hacker Ethic" has brought forth some findings. In particular Himanen's non-obvious neglect of Max Weber's profound insight into the rationality of Western society (and rationality as such) leaves his account vulnerable to a series of strong arguments. I will suggest the concept of rationality built into a simple account of the hacker ethic. On that basis the hacker ethic allows us to engage in even bigger battles in today's debate on goal and values. In my view the hacker ethic allows us to debate not only software, but also technology, science and culture in general. Therefore this contribution should be seen as a service pack or a patch to Himanens valuable account. |